fredag 9 maj 2014

Från hav till öken

Att ta sig ut ur Los Angeles är ett företag. Stan är otroligt vidsträckt. Vi kör Freeway, minst fyrfiligt i nästan 10 mil. "Den här dagen blir nog bara en transportsträcka" tänkte jag.
Så fel man kan ha. Vi vek av från motorvägen och upp i bergen. San Bernadino National Forest. Vilka vägar! Brant uppför, sköna kurvor och vackra vyer. Som högst var vi på 2100 m höjd. (Som Kebnekaise) Vi såg snötäckta toppar som var ännu högre. Vi körde en bit nerför en bergskam och hamnade vid en sjö, Big bear lake. Där låg massor av fritidshus typ Mountain Cabins. Alltså ett rekreationsområde för fiske och vandring. Vi passerar en stor uttorkad sjöbotten. Fortfarande är vi högt upp i bergen.
När vi kör nerför på andra sidan bergen möts vi av nya storslagna vyer. Vi kör ner mot ett vidsträckt öken område, Luceme valley. Vid foten av berget är det platt, det växer bara kaktusar och låga buskar. En spikrak asfaltsväg tar oss tvärs genom ökenområdet. Jag kommer på mig själv med att leta efter kraniet från en ko som törstat ihjäl. Några få hus kan vi skymta, nästan bara som baracker. Plötsligt ser jag en Till-salu-skylt. Jag erbjuds att köpa 20 acres. (Ung 8 ha). Vem vill köpa en tomt i öknen?
Vi kommer fram mot Barstow, en litet stad mitt i öknen.  Runt staden ser vi bergsformationer vid horisonten.

1 kommentar:

  1. Åh, vad roligt det är att följa er resa sittandes vid köksbordet. Så häftigt!
    Fortsätt och ha det bra. Kram

    SvaraRadera